Luentopäiväkirjatehtävä teknologian opetuskäytöstä

Luettuani H. Pöngän ja A. Röngäksen blogikirjoitukset ja kuunneltuani muutaman mielenkiintoisen tvt:n luennon, en oikein tiedä miten suhtautua tämän hetkiseen tvt:n opetuskäytön tilanteeseen koulumaailmassa. Ehkä se on tässä vaiheessa paras tapa; kuunnella keskustelua, kerätä perustiedot aiheesta ja pohtia asiaa hiljaa blogissani ennenkuin alan huudella voimakkaita mielipiteitä kimeällä fuksinäänellä.

Luennoilla on puhuttu tvt:n globaalista luonteesta ja meitä kaikkia ympäröivästä tietoyhteiskunnasta. Kuulin lystikkäitä väitteitä diginatiiveista ja digi-immigranteista ja kuulin ensimmäisen kerran käsitteen digitaalinen kuilu. Muodostin siitä heti oman, henkilökohtaisen määritelmän, tunnen nimittäin olevani jossain kuilun pohjalla tietotekniikan suhteen. (Tänään tekemäni lähtötasotesti tvt:n tunnilla vahvisti tätä tunnetta.) Syntymävuoteni perusteella olen diginatiivi, mutta minusta tuntuu, että olen elävä esimerkki siitä, kuinka kyseinen jaottelu ei ole aivan uskottava.

Oli kuitenkin lohduttavaa kuulla itse luennoitsijamme Jari Larun suusta, että tabletit, älypuhelimet ym. tietotekniset huippulaitteet ovat ”vain pintaa”, minkä tulkitsen niin, että ne ovat mahdollisesti ohimeneviä ilmiöitä tekniikan kehittymisen ja sen opetuskäytön mukautumisen matkalla, enkä välttämättä ole aivan toivoton vaikka omistan vain mummotyylisen kännykän ja hitaan läppärin. Minusta voi tulla vielä aivan yhteiskuntakelpoinen ihminen, vaikken luekkaan sähköpostia kännykällä kerran tunnissa, tai ilmoita facebookissa missä luentosalissa sijaitsen milläkin tunnilla. Oleellisinta on kai se, että tulevana opettajana ymmärrän tvt:n merkityksen oppimiselle ja opetukselle, näen sen avaamat mahdollisuudet ja ymmärrän sen olevan yksi tärkeimpiä työvälineitäni tulevaisuudessa. Jonkinlaisen varmat perustaidot esimerkiksi tekstinkäsittelyn suhteen sekä sopivasti avoin ja kriittinen asenne tvt:n opetuskäyttöä kohtaan tekevät opettajan elämästä varmasti helpompaa. Minä en ainakaan halua olla mikään urpo ope, joka ei tajua tästä maailmasta mitään!

Blogissaan Pönkä arvostelee suljettuja oppimisympäristöjä, kuten Moodlea ja Optimaa. ”Avoimuus on vaatimus”, ja kankeiden järjestelmien sijaan meidän tulisi ottaa käyttöön sosiaalisen median sovellukset, jotka toimivat yhteistyössä. Erilaiset asiat tehdään niille erikseen suunnitelluilla, tarkoituksenmukaisilla sovelluksilla. Kirjoituksessa arvostellaan sitä, kuinka olemme jälkeenjääneitä tvt:n käytön (varsinkin opetuskäytön) suhteen.

Tässähän tulee ihan nolo olo; kuulunko johonkin junttikansaan, joka kuvittelee olevansa teknologian edelläkävijä? Varmasti viestintätekniikkaa voitaisiin käyttää kouluissa nykyistä huomattavasti enemmän, ei niin että opettajan ajasta 99 prosenttia kuluu näytön ääressä (persoonallisuus ja pedagogiset taidot ovat kuitenkin tärkeimmät työvälineet), vaan että tieto- ja viestintätekniikka on luonnollinen ja juostava opetuksen ja oppimisen apuväline. Kultainen keskitie on klisee, joka sopii hyvin tähänkin yhteyteen.

A. Röngäs ottaa blogikirjoituksessaan mukaan kestävän kehityksen näkökulman. Minun korviini kuulostaa siltä kuin hän olisi pelastamassa maapalloa sillä, että teknologian käyttöä lisätään kouluissa. En ihan täysin ymmärrä näiden asioiden välistä yhteyttä. Täytyy jatkaa asiaan perehtymistä! Kannatan nimittäin maapallon suojelua ja kestävää kehitystä, se on mielestäni ihmiskunnalle järkevä sijoitus.

Lähteet:

Pönkä, H. (2011). Koulujen tietotekniikka edelläkävijyys ja uudet oppimistaidot. Blogikirjoitus. http://harto.wordpress.com/2011/10/14/koulujen-tietotekniikka-edellakavijyys-ja-uudet-oppimistaidot

Röngas, A. (2011). Vastahangan vuori ja esteiden suo – miksi tvt on edelleen tulevaisuutta kouluissa?. Blogikirjoitus. http://opeblogi.blogspot.com/2011/10/vastahangan-vuori-ja-esteiden-suo-miksi.html\\

Mainokset
2 comments
  1. Paljon tärkeää asiaa tässä artikkelissa! Olen samaa mieltä siitä, että en halua muodostaa mielipidettäni ennen kuin tiedän asiasta tarpeeksi ja voin puolustaa mielipiteitäni. Myös ajatuksesi tvt:n käytöstä luonnollisena ja joustavana opetuksen ja oppimisen apuvälineenä kuulostaa niin hyvältä, opetatko sen sitten minullekin!

  2. hilwes said:

    Minäkin toivon, että tvt:n käytöstä tulisi luontevasti osa opetusta. Ei niin, että suurin osa opettajan ajasta ja energiasta kuluisi sen käyttöön, vaan siten että se sulautuisi luontevasti oppituntien lomaan. Siinäpä haastetta meille tuleville opeille!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

villeplus1

A great WordPress.com site

Jennin blogi

A great WordPress.com site

%d bloggers like this: